Tuesday, December 23, 2008

Apakah isu perkauman yang hangat kini hasil konspirasi negara asing?

Sekarang ni habis kecoh satu Malaysia pasal isu perkauman. Cina bantai Melayu. India bantai Melayu. Melayu hentam India. Melayu halau Cina. Cina mau lari pegi Canada, pegi New Zealand. Melayu suruh jangan beli barang Cina. India mau saman Inggeris. India hina fatwa. Pum-pam, pum-pam, macam tak ada cerita lain. Sampai la ni dah dekat 10 bulan dah habis pilihanraya, tapi isu yang dimain dok yang tu jugak.

Yang best nya semua membeli. Termasuk la yang sebelum ni nampak elok baik. Nampak macam muhibbah tapi sebenarnya simpan pisau (bukan keris wo, keris tak main) tunggu untuk kasi tikam belakang. Yang paling tinggi jawatan ialah nombor 2 MCA, Chua Soi Lek muka tak tau malu persoalkan status quo negara kita. Yang paling tak tahan Tan Lian Hoe, wakil rakyat atas undian 80% Melayu memanggil orang Melayu kaum pendatang. Ini kalau Melayu sokong lagi pilihanraya depan memang benak sangatlah, kalau tak pun masuk bawah label bodoh atau pengkhianat.

Apa pasal jadi macam ni? Kenapa beratus ribu orang Cina yang sebelum ni setuju dengan status quo, hanya risau macam mana untuk cari makan dan buat duit, tiba-tiba semua bangkit dengan penuh vokal sekali. Siapa depa-depa ni? Depa ni benci Melayu dari dulu lagi ke? Habis kalau benci dari dulu kenapa sokong BN berpuluh tahun, sedangkan BN itu tunggaknya UMNO yang memang terang-terang hardcore Melayu?

Kalau depa berpuluh tahun sokong BN dan UMNO, berpuluh tahun terima status quo, kenapa tiba-tiba je beralih arah? Apa, atau Siapa yang mempengaruhi mereka?

Teman nak ambik satu angle lain dalam membincang hal ni. Tak mau bincang angle benci PakLah atau KJ, tak mau bincang angle hak-hak asasi, tak mau bincang angle DSAI, tak mau bincang angle PAS dan imej moden nya. Ini semua dah habis dibincang dah.

Tak. Hari ni teman mau tengok dari sudut lain. Sudut yang orang putih kata lebih “sinister”. Tapi mungkin betul. Sekadar sesuatu untuk direnung.

Kalau kita kenang balik, dalam beberapa tahun kebelakangan ni, kadar jenayah semakin meningkat. Setiap hari ada je kes bunuh, rogol, rompak, curi dalam paper. Bila satu kes hangat semakin sejuk, tup-tup timbul kes bunuh baru. Seolah-olah dulu tak ada jenayah, sekarang baru ada.

Dan yang bestnya, semua jenayah yang dilaporkan, penjenayah dia Melayu. Kalau Melayu mati atau kena rogol, yang buat Melayu. Kalau kes rompak, yang buat Melayu. Kalau Cina mati pun, macam kes Canny Ong, yang buat Melayu. Sedangkan apa yang jadi ialah banyak jugak Cina rogol Cina, Cina rogol Melayu, India rogol Melayu (ini banyak), India rogol Cina dan sebagainya. Bermakna kata penjenayah ini bukan terhad kepada satu bangsa saja, tapi semua sama.

Tapi kenapa bila kita bukak suratkhabar saja kalau penjenayah aja mesti Melayu. Kalau dalam TV pulak penjenayah kalau keluar masuk mahkamah pulak siap ditunjuk pakai kopiah putih – memberikan imej Islam-Melayu.

Macam lah tak ada Cina dan India yang jahat. Siapa yang buat bisnes judi, jadi bapak ayam atau jaga pelacur, seludup senjata, seludup dadah, buat VCD haram, jual VCD haram, cetak VCD blue, gelapkan duit, buat duit palsu, seludup orang luar masuk sini jadi GRO, kalau tak rata-ratanya Cina. Kenapa kes-kes ini tidak ditekankan, dengan nama-nama penjenayah-penjenayah Cina ini dibesar-besarkan? Diberi liputan sampai berminggu-minggu? Kes rompak, bunuh, rogol, pukul bersenjata yang dibuat penjenayah India, kenapa tak dibesarkan, dengan nama mereka dipampang besar2, sedangkan ada beribu puak2 ni?

Sama jugak dengan jenayah kolar putih. Tanyalah kawan2 lawyer atau mahkamah, siapa yang lagi selalu songlap duit, Melayu kah atau Cinakah. tapi kenapa kalau kes songlap kalau masuk paper mesti Melayu je? Mana nama-nama Cina yang majoriti kaki songlap dan kaki korup ni?

Adakah ini satu konspirasi untuk mewujudkan, secara sedar dan bawah sedar, persepsi bahawa Melayu itu penjenayah, kaki songlap, kaki curi, kaki rompak dan kaki rogol?

Sama jugak dengan isu sosial. Paling hebat isu Mat Rempit. Isu Mat Rempit jadi isu nasional. Macam lah tak ada remaja Cina yang jahat. macam lah remaja Cina tak ada seks bebas, tak ada lari dari rumah, tak ada jadi pelacur, tak ada jadi vagrant, curi sana-curi sini. India pun sama. Siapa orang India Malaysia yang tak tau betapa teruknya golongan remaja depa sekarang ni. Tapi suratkhabar tak cerita hal Cina. Tak cerita hal India. Balik-balik Mat Rempit. Balik-balik Melayu.

Adakah ini satu konspirasi untuk mewujudkan, secara sedar dan bawah sedar, persepsi bahawa anak-anak muda Melayu itu penjenayah, kaki ragut, kaki lumba haram, kaki seks bebas?

Trend yang sama juga diulang oleh media massa pada bangsa Melayu dalam arena lain – kakitangan kerajaan Melayu, polis Melayu, Hakim Melayu, ahli politik Melayu, pelajar universiti Melayu, raja-raja Melayu dan apa saja yang bernama Melayu. Pendek kata mesej yang sama diulang-ulang oleh media massa.

Adakah ini satu konspirasi untuk mewujudkan, secara sedar dan bawah sedar, persepsi bahawa orang-rang Melayu itu jahat, malas, korup dan tak boleh pakai?

Hasilnya. Orang Cina dan India, yang selama ini menerima bahawa Malaysia ini asalnya Tanah Melayu, tiba-tiba memberontak. Hasilnya lagi, fokus negara dan rakyat, yang patut ditumpukan terhadap pembinaan perniagaan dan ekonomi, terhadap meningkatkan daya saing dialihkan kepada bergaduh sesama sendiri – hari ini terhad kepada dunia siber dan media dan politik – masa depan belum tahu lagi. Hasilnya lagi, persepsi individu dan syarikat antarabangsa terhadap kestabilan politik dan masyarakat negara kita goyah, mengalihkan dana dan pelaburan asing dari Malaysia ke negara lain, contohnya Singapura. Hasilnya lagi, konsep ketuanan Bumiputera yang lama ditegakkan dan diamalkan sehingga negara kita maju dan boleh dibanggakan, kini dicabar oleh rakyat kita sendiri, yang selama ini rata-rata akur dengan realiti negara kita?

Siapa yang untung? Siapa yang control media massa kita akhir-akhir ini? Siapa yang sejak mula-mula Malaysia ditubuhkan, menentang penuh kedudukan Melayu dan Islam dalam negara ini?

Siapa punya konspirasi?

Mari kita bincangkan.

5 comments:

  1. Hi, reached your blog from cari.com. Interesting post. Are you implying these are all Singapore's scheming? Through Kali and Brendan Pereira via NST and accordingly all the NST related papers - NST, Berita Harian, Harian Metro (this one got plenty of rogol and sensational stories), Malay Mail etc. What about the Star then? and the Sun? and Utusan Group? They are MSM too aren't they?

    ReplyDelete
  2. Sdr TSM ... salam.

    Maka kenalah semua Melayu ubah rentak.

    Selama ni Melayu tak suka cari pasal. Sentiasa on the defensive. Suka aman. Orang lain, musuh dan pendengki pendendam cari dan hebah hebohkan keburukan Melayu. Padahal Melayu cukup baik kepada semua orang.

    Sekarang bagaimana? Melalui blog kita serang. Kita ofensive. Kita sinis. Kita cari pasal. Yang lebih utama kita setia kapada Melayu. Kita pertahankan Melayu.

    Ayuh. Saya ikut dari sisi. Sebaris. Satu rentak. Satu teriak. Satu silat. Satu Melayu.

    ReplyDelete
  3. Betul Dal, marilah kita sama-sama berjuang dalam lapangan ini pula. Masalahnya argument kita tak sampai pada pelayar PAS, pelayar PKR. Balik-balik orang UMNO juga baca.

    ReplyDelete
  4. saya rasa tafsiran bahawa kaum pendatang ni benci sangat pada status quo mungkin jauh dari pangkalan. Saya sebagai pendatang kalau nak komen, ianya disebabkan ada dua peraturan di Malaysia, peraturan untuk UMNO dan peraturan untuk bukan UMNO. Nak kata kaum pendatang ni benci pada Melayu, mungkin tak betul, mereka benci pada UMNO. Mereka benci pada UMNO kerana UMNO menganaktirikan rakyat; kita tak kata apa apa tentang kuota, kalau nak kuoata 90% teruskan, yg menjadi kaum pendatang ni marah kerana sewaktu kita dibangku sekolah, tolong cakap awal awal, mu ni pendatang. mu ni bukan rakyat, tapi itu tak kata. tiba tiba waktu UMNO bermasalah, atau UMNO nak cari sokongan dari orang Melayu bermulalah cerita konon si anu ni pendatang, mamat tu lebih dashyat dari ular, cikgu disekolah kebangsaan menghina kaum orang tanpa ada apa apa reaksi. tu aje, tak payah nak buat cerita konspirasi.

    kalau layan orang seperti anjing, anjing menyalaklah apa lagi, kalau tuan rumah nak halau anjing tu, nak kasi tembak anjing tu, suka hatilah. anjing yg mampu keluar akan keluar, merayau ke kandang orang puteh, ke kandang negero, kandang mana manalah, yg tak mampu keluar, itu masalah dia oranglah.

    ReplyDelete
  5. Anonymous,

    Very very good comments. Thank you.

    My take is this. After re-reading my blog, I admit I wasn't very clear.

    1. Malaysia have a surprisingly functioning multiethnic society.
    2. Some outside forces don't like it. Maybe Mossad, maybe Singapore, who knows.
    3. How to destabilize Malaysia, so that she's too busy dousing internal fire.
    4. Easy, attack its weakness - multi-ethnicity.
    5. Make Malay look bad.
    6. All Malaysians believe Malays bad, therefore start agressively questioning status quo.
    7. Malays retaliate, non-Malays retaliate.
    8. Job done. Threat from Malaysia neutralized.

    We are but merely pawns.

    ReplyDelete